Parochieblad:Archief 2014-02-01

Uit Parwiki
Versie door mw>Pastacht op 7 jun 2016 om 12:35
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)


Wist u dat?
  • 49 kinderen begonnen zijn aan de communievoorbereiding?
  • de eerste H. Communie op 18 mei zal zijn?
  • er dit jaar, zoals altijd in de even jaren, geen eerste H. Communie in Meers is?
  • wij allen die positief gereageerd hebben op de actie Kerkbijdrage, zowel in Elsloo als in Meers van ganser harte willen danken?
  • communicanten en andere kinderen van harte welkom zijn bij ons Jeugdkoor en onze misdienaars?
  • je bij onze koren geen contributie betaalt?
  • er zo maar een sponsor is opgestaan om een aantal schijnwerpers in de St. Augustinuskerk op zijn kosten te laten vervangen door gelijkwaardige led-schijnwerpers?
  • wij deze schijnwerpers zodra de nieuwe gearriveerd zijn zullen vervangen?
  • dit uiteraard in de stroomkosten zal schelen?
  • een aantal DVD's en foto's van de afgelopen communie en vormsel nog niet zijn opgehaald?
  • deze nog altijd in het parochiekantoor op maandag- en dinsdagochtend af te halen zijn, voor Elsloo?
  • dit in Meers, voor en na elke Eucharistieviering kan?
  • wij hopen dat men ze komt halen?
  • wij de nieuwe jongerencatechismus Youcat meer dan van harte kunnen aanbevelen?

Athenagoras, Smeekschrift voor de Christenen.
Dit is een geschrift ter geloofsverdediging die volgens de Arethas-codex van een filosoof uit Athene stamt en dat tussen 176-180 aan keizer Marcus Aurelius gegeven werd. Wij beperken ons hier tot hoofdstuk 10.
Wij (=de Christenen) zijn dus niet goddeloos. Dat wij één God belijden, die ongeschapen is, eeuwig, onzichtbaar, niet aan passies onderhevig, niet te bevatten, niet te begrenzen, die alleen door de geest en de rede verstaan wordt, die in onbeschrijflijke schoonheid, geest en macht gehuld is, door wie het heelal geschapen, geordend is en wordt samengehouden door middel van Zijn Woord, dat heb ik reeds in voldoende mate aangetoond.
Wij erkennen ook een Zoon van God. En laat men niet menen dat het belachelijk is dat God een Zoon heeft. Want niet zoals uw dichters, die in hun mythen goden laten zien die volstrekt niet beter zijn dan de mensen, hebben wij ons gedachten gevormd over God de Vader of over de Zoon. Maar de Zoon van God is de Logos (=Woord) van de Vader in ideaalbeeld en werkingsmacht. Want met het oog op Hem en door middel van He mwerd alles geschapen; de Vader en de Zoon zijn immers één. Omdat de Zoon in de Vader is en de Vader in de Zoon door de eenheid en de macht van de Geest, is de Zoon van God inzicht en Logos van de Vader.
Mocht vanwege de overmaat van uw inzicht bij u het verlangen opkomen na te gaan wat Zoon betekent, dan zal ik dit in het kort uiteenzetten. Hij is de eerste geboorte van de Vader, niet als werd Hij geschapen - want God, de eeuwige geest, had vanaf het begin zelf de Logos in zich; Hij is van eeuwigheid geheel van de rede vervuld - maar omdat Hij uit de Vader voortkomt: Hij zou ideaalbeeld en vormende kracht zijn voor al het stoffelijke, dat als vormeloze natuur en nutteloze aarde voorhanden was, waarbij het zwaardere met het lichtere vermengd was. Met de Logos is ook de profetische geest in harmonie: "Want de Heer", zegt hij, "heeft Mij geschapen als beginsel van Zijn wegen voor het tot stand brengen van Zijn werken." Inderdaad, wij zeggen dat de Heilige Geest zelf, die werkt door hen die profetische uitspraken doen, uitstroomt uit God, van Hem uitgaat en weer tot Hem terugkeert als een zonnestraal.
Wie zou dus niet in verlegenheid raken als hij zou vernemen dat zij goddeloos genoemd worden die een God de Vader, een God de Zoon en een Heilige Geest vereren en die zowel hun macht in de eenheid als hun onderscheid in rang aantonen? En het aandeel van de theologie beperkt zich daar niet toe, maar wij nemen ook het bestaan aan van een menigte engelen en dienende geesten, aan wie de schepper en demiurg van de wereld, God, door het van Hem uitgaande Woord taken toegewezen heeft: Hij heeft verordend dat ze zich zouden inzetten voor de elementen (de hemellichamen), de hemelen, de kosmos en al wat zich daarin bevindt en hun schone ordening.
Blasiuszegen
Op zaterdag 1 en maandag 3 februari a.s. wordt naar jaarlijks gebruik na de H. Mis de Blasiuszegen gegeven. St. Blasius was een bisschop en martelaar uit de 4de eeuw uit Sebaste in Armenië. Terwijl hij in de gevangenis zat in afwachting van zijn terechtstelling redde hij een jongen die een visgraat had ingeslikt van de verstikkingsdood door hem te zegenen met twee gekruiste en gewijde kaarsen. Hieruit is de zogenaamde Blasiuszegen ontstaan. Omdat het zondag is vervalt op 2 februari de viering van Opdracht van de Heer (Maria Lichtmis).
Doopvieringen.
De gezamenlijke doopvieringen voor de volgende maanden zijn, telkens op zondag, 9 februari, 9 maart, 13 april en 11 mei om 14.00 uur in de St. Augustinuskerk en om 15.00 uur in de St. Jozefkerk. De gezamenlijke voorbereiding is telkens op de eerste dinsdag van de maand om 20.00 uur in Parochiezaal. Opgave bij de pastoor of via onze website.
Wij feliciteren de dopelingen van de afgelopen tijd en hun ouders:
In Elsloo: Fenne Stoffels, Bramertweg 18, Urmond.
Wij condoleren de families van hen die gestorven zijn:
In Elsloo: Fien Driessen-Dols (89), Op de Dries 26; Harrie Stassen (81), Mgr. Kerckhofsstraat 4.
Ziekencommunie:
In Elsloo: op donderdagochtend 6 februari, in Meers: op dinsdagavond 4 februari.