Ledenadministratie:Hoofdpagina: verschil tussen versies

Uit Parwiki
(geen verschil)

Versie van 10 feb 2021 09:33






Vanwege de snelheid kan je in het menu kiezen met of zonder beheersfuncties. Voor het gewone werk zijn de beheersfuncties niet nodig.
De beheersfuncties vereisen complexe queries in de database vertragen daardoor onnodig het gewone werk. Zij zijn dus als keuze beschikbaar.

Ledenadministratie handleiding.

Hoofdmenu

Hier de toetsen van het hoofdmenu
Let op. Je werkt op een website. Je krijgt een zogenaamde sessie. Indien je niet op tijd opslaat kunnen gegevens verloren gaan. Dit is onvermijdelijk, immers ook anderen kunnen op een bepaalde pagina bezig zijn.

Gegevens bewerken

Ledenlijst

OPMERKING: In de ledenadministratie staan enkel die namen die wij nodig hebben voor het beheer van het kerkhof (kerkhof is nog niet operationeel), de actieve leden van koren, acolieten en de kerkbijdrage.
Dus enkel die info die wij strikt nodig hebben om te kunnen functioneren.
Je kan op diverse manieren toegang krijgen tot personen of adressen.
Als je adres selecteert dan krijg je alle adressen in de parochie, ook de onbewoonde.
Als je straat selecteert krijg je alleen de bewoonde adressen.
In de donker roze balk rechts kan je zien of de persoon nog elders in ons systeem voorkomt.
Indien de naam en geboortedatum van iemand bekend zijn dan wordt het veranderen ervan geblokkeerd (tenzij voor webmaster). Dit is om te voorkomen dat men bv. Jan verandert in Piet die bv. zoon of broer is, dan raken de unieke ID-nummers door de war.

Lid kiezen

Dubbelklik op naam.

Nieuw lid inbrengen?

(Toets onder aan elk pulldown-menu)
Vergewis je ervan dat de nieuwe persoon niet al bestaat. (Het systeem meldt de webmaster als er een lid mogelij dubbel is ingebracht).
Als je op een bewoond adres staat kan je ook via "Voeg persoon toe op dit adres" een persoon toevoegen.
Het is beslist niet toegestaan fictieve namen te geven zoals "Aan de bewoners van".

Hoofdbewoner

Probeer in principe om een hoofdbewoner aan te wijzen. Dit is van belang voor de actie kerkbijdrage.

Archiveren

Tref je een persoon/gezin aan dat niet meer woont op een bepaald adres dan archiveer de persoon/gezin.

Lid verwijderen?

Dit kan eigenlijk niet! Normaliter is het archiveren.
Je kan een lid enkel verwijderen als het niet intern gekoppeld is aan andere databestanden. In het laatste geval is de toets verwijderen actief, maar eigenlijk mag enkel de webmaster dat doen. Omdat dit laatste wel erg beperkend is blijft deze mogelijkheid voorlopig open.

Dubbele naam?

Indien een persoon dubbel ingevoerd is, gebruik de toets ontdubbel. Deze toets staat je toe twee namen te identificeren (en daarna ev. te corrigeren). Eventuele links naar andere onderdelen zoals kerkbijdrage, doopsel, etc. gaan zo niet verloren.

Wat doen bij een verhuis?

Je gaat naar het lid toe en verandert gewoon het adres. Als het de hoofdbewoner van een adres betreft wordt vanzelf gevraagd of het hele gezin meeverhuist.
Als iemand naar buiten de parochie verhuist en geen band met onze parochies heeft, dan moet je hem archiveren (Toets bovenin).
Is iemand overleden en je weet dat zeker, vul dan de echte of een fictieve overlijdensdatum in (bv. 01-01-2015) en archiveer hem/haar vervolgens.
Woont iemand niet meer op een bepaald adres: archiveer hem.
Je mag beslist niet iemand verwijderen en dan opnieuw inbrengen.

Adres wissen

Een onbewoond adres kan je archiveren als niet-woning of als het adres niet meer bestaat wissen.
De toegang hiertoe vind je onder archief.
Let wel een onbewoonde woning (bf. handelspand) hoort in het systeem te blijven anders blijf je adressen aan het corrigeren.
Je mag enkel afgebroken woningen wissen.
Je kan een adres overigens enkel wissen als er niemand meer aan gelinkt is. D.w.z. als er nog bewoners gearchiveerd zijn, dan moeten deze eerst helemaal verwijderd worden. Dat kan overigens enkel indien zij nergens anders als actief lid in de database voorkomen. Dit is om te voorkomen dat met het verdwijnen van een woning ook de naam van een recente kerkbijdrager verdwijnt.

Archief

Hier vind je alle gearchiveerde leden (de facto enkel kerkbijdrageleden die in de laatste 5 jaar nog betaald hebben).
Zo kan iemand die bv. weer terugkeert in onze parochies weer geactiveerd worden.

Mail-instellingen

Dit zijn de algemene instellingen van dit onderdeel van de database: verantwoordelijkheid van de webmaster.

Presentatie gegevens

Hier komen diverse manieren om inzicht in de gegevens te hebben, enz. Dit wordt geleidelijk uitgewerkt

Contact

Acceptgiro's maken

Hier krijg je een lijst van de etiketten/acceptgiro's voor de actie kerkbijdrage. Deze lijst dient geëxporteerd te worden en wordt via een hulpprogramma buiten de website geprint. Je kan hier wel altijd de huidige stand inzien.

Beheersmiddelen webmaster

Hier staan een aantal hulpmiddelen om te voorkomen dat leden dubbel ingevoerd worden, enz.

Uitleg van toetsen en opmerkingen

Toetsen

actualiseer = doorrekenen van de huidige pagina en bv. postcode uitrekenen. Er wordt nog niets opgeslagen, enkel worden gegevens die automatisch aangevuld kunnen worden ook daadwerkelijk aanngevuld op het scherm.

Inbrengen

Straatnaam: Probeer deze correct in te brengen. Gebruik bij adressen binnen onze parochies de pulldown-lijst bij straat om verkeerde spelling te voorkomen, waardoor het adres niet herkend wordt.
Postcodes: Het systeem vult zelf de postcodes binnen de parochie in (bv. bij gebruik: actualiseer). De andere dien je handmatig te doen.
Het systeem weet zelf welk adres bij welke parochie hoort.

Actie kerkbijdrage

De gekozen adressen worden in tabel gezet. Deze tabel kan door andere programma's gebruikt worden voor de mailing. In ons geval WordPerfect.

Bij de uitdraai worden de adressen die als niet-woning opgeslagen zijn overgeslagen.
Alle adressen krijgen een brief getiteld: "Aan de bewoners van".
Vanwege de AVG-regelgeving krijg niemand nog een adres op naam. Voorheen wel als deze bekend was in de kerkbijdrage.
Voor degenen die in het afgelopen jaar nog met een acceptgiro betaald hebben wordt een acceptgiro op adres toegevoegd, zo dat deze niet zichtbaar is via het adresraampje.

Over het systeem zelf

Klaar

  • VOOR DE AVG-regelgeving: Bij het inbrengen van nieuwe personen bv. bij uitvaart, huwelijk, kerkbijdrage werd de mogelijkheid geboden om meteen bestaande personen aan te klikken (helpt dubbele invoer voorkomen).
  • HEDEN: Enkel degenen van wie wij info nodig hebben: medewerkers (incl. koor/acolieten), kerkbijdrageleden wordt opgeslagen. Zodra kerkhof actief wordt zal dat daar ook voor gelden.
  • Overledenen die een uitvaart in onze parochies krijgen worden automatisch als overleden aangemerkt in de database.
  • Overledenen waarvan niet zeker is of zij corresponderen met iemand in de ledenadministratie, kunnen via de knop synchroniseren (waaronder deze probleemgevallen zich verzamelen) verwerkt worden.
  • Omdat de info van de kerkbijdrage veel gelijkenis vertoont met de ledenadministratie heeft de eerste een groene en de tweede een rode achtergrond.
  • Mensen gedoopt, gevormd ... worden, worden stationair opgeslagen, d.w.z. hun gegevens worden bevroren op het moment van doopsel enz. Zij worden (sedert AVG regelgeving) niet meer gelinkt naar een actuele persoon. Dit gebeurde voorheen via een zogenaamde Nep_PID. Dit systeem is volledig uitgeschakeld.

Todo

  • bug in verwerking nep-PID 458 ledenadmin
  • sessies langer maken voor niet-webmasters
  • de todo's uit het hoofdmenu uitwerken

Voorheen: vw. AVG is dit afgebouwd.

  • Ontvangers ziekencommunie, stichters van stichtingen, rechthebbenden van graven ... moeten (indien binnen parochie wonend/of lid van kerkbijdrage) automatisch ook toegevoegd worden.
  • alle aanvraagformulieren die info opleveren deze laten afdragen aan par_persoon etc.
  • aanmeldformulier communie en vormsel ook info vragen over ouders/verzorgers om zo ledenadmin te kunnen aanvullen.

Let op

  • Het grote gevaar is een identiteitswissel, er zijn een aantal beveiligingen al ingebouwd. Een identiteitswissel betekent dat iemand het identificatienummer (het sofinummer van de website) van iemand anders krijgt. (Dit nummer heet in ons systeem PID). Ter voorkoming hiervan wordt op de gevaarlijkste plaatsen de toegang tot veranderingen beperkt tot de webmaster.
  • Nooit een naam (bv. Janssen) veranderen met de bedoeling er een andere persoon van te maken. Je kan wel een naam corrigeren, maar niet een bestaande naam van identiteit veranderen. Daarom altijd een nieuwe persoon op de reguliere manier invoeren en niet een oude naam proberen aan te passen (wat sneller lijkt te gaan, maar wat grote problemen veroorzaakt). Er wordt naar gestreefd dat alle mogelijkheden om fouten te maken afgesloten worden.
  • Straatnamen zijn heel belangrijk. Gebruik de pulldown-menu's voor de straatnamen van de eigen parochies, om ze foutloos in te voeren. Er zit overigens een behoorlijke algoritme achter om fouten te ondervangen.
  • alle lege adressen of adressen van niet-woningen binnen de parochiegrenzen blijven onder keuze adres toegankelijk.
  • vul geen onzinnige namen in zoals "Aan de bewoners ..." . Bij mailings op adres worden de onbewoonde adressen automatisch aangevuld.
  • de administrators van de kerkbijdrage hebben ipso facto toegang hebben tot ledenadministratie vw. de opbouw van de database
  • dubbele namen/adressen kunnen enkel door de webmaster aangepakt worden, in afwachting van een beschermende algoritme.
  • Er zijn diverse ledenbestanden actief: (ieder met eigen machtigingen)
  • doopsel
  • huwelijk
  • vormsel
  • misdienaar
  • jeugdkoor
  • rondbrengers kerkbijdrage
  • kerkbijdrage
  • ziekencommunie
  • palmpasen
  • personeel
  • adreslijst (privé)
  • adressen-no-person
  • uitvaart
  • graven
  • Hierbij is op te merken:
  • kerkhof (beheer van graven) is nog niet actief, wel in grote lijnen klaar.
  • behalve ziekencommunie en stichtingen droegen deze hun info over aan de ledenadministratie. Dit is vw. AVG niet meer het geval.