Van het kerkbestuur
Zo rond de jaarwisseling valt traditiegetrouw de financiële verantwoording over het vorige boekjaar weer bij U in de bus. Hoewel we het jaar 1994 met een klein nadelig saldo afsluiten zijn we er als parochiegemeenschap in geslaagd het streven naar kostenbeheersing concreet en aanwijsbaar gestalte te geven. Afgezien van de post 'kosten onroerend goed' die t.o.v. 1993 met ruim 50% is toegenomen als gevolg van o.a. het opknappen van de kapelanie, het compleet vernieuwen van het zinkwerk aan de Mariakerk en de pastorie en een toevoeging aan de voorziening groot onderhoud in verband met het voor 1995 geplande onderhoud van de Augustinuskerk, zien we over de gehele linie een duidelijke terugloop van de kosten. Dit is voor een groot deel mede toe te schrijven aan de geweldige hulp en inzet van vele vrijwilligers waarvoor onze hartelijke dank. Zonder hun actieve steun zouden we veel van het bereikte niet hebben kunnen realiseren. Dit geldt zeker ook voor de nieuwe parochiezaal die we in dit jaar in gebruik konden nemen en waarin sindsdien vele activiteiten van start zijn gegaan. Maar we zijn er nog lang niet!
De werkzaamheden aan de Augustinus kerk waarmee we dit jaar gestart zijn zullen ook de komende jaren nog een vervolg krijgen en daarmee het financiële plaatje sterk beïnvloeden. De restauratie van de toren alsmede het preventief onderhoud - bestrijding van de houtborende insekten - van het hout in de kappen en gewelven van de kerk zal begin 1996 afgerond worden; kosten ± ƒ 64.000,= . Daarnaast rest ons nog het repareren en eventueel opnieuw vastzetten van de leien van zowel de toren als van schip en zijbeuken; het vernieuwen van het zinkwerk en het schilderen van de goten alsmede het schoonmaken van de mergel. Alles bij elkaar nog eens een onderhoud begroot op ongeveer ƒ 87.000,= ten laste van de jaren '96 en '97 .
Het zal duidelijk zijn dat de voorfinanciering tot het jaar 2000 van het subsidiabele deel 75% van de kosten alsmede het voor eigen rekening komende restant van 25% een zware aanslag op onze draagkracht betekent. Als we echter nu niet handelend optreden zullen de kosten alleen maar verder stijgen.
Daarom komen wij ook bij u aankloppen om de actie Kerkbijdrage '96 nadrukkelijk bij u aan te bevelen. Als het u iets waard is om op essentiële momenten in uw leven de steun en hulp van uw Kerk te ervaren blijf dan niet langs de lijn staan toekijken hoe anderen de touwtjes aan elkaar knopen maar help zelf mee. Machtig uw bank- of giro-instelling tot een gespreide maandelijkse betaling op giro 1060253 van het R.K. Kerkbestuur St. Augustinus o.v.v. "Kerkbijdrage '96"; afgezien van het gemak van een machtiging loopt u niet het risico dat u het eens zou vergeten! Bij voorbaat onze dank voor uw steun.
Tot slot nog dit: In het kader van de wet op de privacy / bescherming persoonsgegevens mag de afdeling bevolking van onze gemeente aan derden, dus ook aan ons, in zijn algemeenheid geen informatie meer verstrekken over de mutaties in het inwonersbestand. Dit betekent dat de gegevens die wij in onze kerkadministratie over de inwoners van Elsloo en Meers hebben vastliggen vrij snel achter gaan lopen bij de werkelijkheid en dat wij, in geval van verhuizingen, stukken op bepaalde adressen zullen afleveren met de tenaamstelling van de vorige bewoner. Wij bieden u hiervoor onze excuses aan en vragen u zonodig de naam te wijzigen en de stukken als aan u gezonden te beschouwen tenzij u daar nadrukkelijk geen prijs op stelt. U helpt ons verder door de wijzigingen door te geven aan de administrateur van de kerkbijdragen, Dhr. S. Bongers, v. Oldenbarneveldstr. 11, 6181 BC te Elsloo tel. 046-4373970
Beste wensen...
Wij willen U allen Gods rijkste zegen toewensen voor de kerstdagen en voor 1996. We willen bijzonder dankzeggen aan alle vrijwilligers, poetsers, toevallige helpers, weldoeners die bij opknappen van de Augustinuskerk geholpen hebben. Tevens dank aan alle weldoeners, medewerkers, koorleden, acolieten, misdienaars, kosters, vrijwilligers, poetsers, parochianen...
|