Advent
Als deze Wegwijzer bij U in de bus valt dan is de eerste zondag van de advent reeds voorbij en snellen wij met zijn allen af op het feest van kerstmis.
Advent betekent "komst". Het is de tijd om zich voor te bereiden op de viering van de komst van Gods Zoon op aarde. Gods Zoon nam genoegen met een stal om mens te worden. Willen wij Hem echter erkennen als onze God en Verlosser dan is het aan ons om ervoor te zorgen dat ons hart geen stal is wanneer Hij komt.
Vier weken lang nodigt de Kerk ons uitdrukkelijk uit om ons te bezinnen over de komst van de Heer. Om onszelf onder handen te nemen en alles wat ons scheidt van Christus uit ons leven te bannen. Benutten wij deze tijd daartoe! Want alleen als de Heer welkom is in ons hart, kan Zijn Boodschap van Verlossing en Vrede ingang vinden in onszelf en in de wereld. Sluiten we ons daarom aan bij de waarschuwing uit het evangelie van afgelopen zondag: "Weest dus waakzaam, want gij weet niet op welke dag uw Heer komt. Begrijpt dit wel: als de eigenaar van het huis wist op welk uur van de nacht de dief zou komen. zou hij blijven waken en in zijn huis niet laten inbreken. Weest ook gij dus bereid, omdat de Mensenzoon komt op het uur, waarop gij het niet verwacht." (Mt. 24,42-44)
Boeteviering voor kerstmis
Elsloo, Mariakerk op woensdag 18 december rond 19.30 uur (na de H. Mis van 19:00 uur).
Maria Onbevlekt ontvangen
Normaliter vieren wij het feest van Maria Onbevlekt Ontvangen op 8 december. Omdat dat dit jaar op zondag valt wordt het op maandag 9 december gevierd.
Op 8 december 1854 heeft paus Pius IX het dogma afgekondigd dat Maria "onbevlekt ontvangen" is: Maria is vrij van zonde vanaf het ogenblik dat haar moeder haar ontving. (Het gaat over de ontvangenis van Maria in de schoot van haar moeder Anna).
Maria is door Gods bijzondere genade vrij van de erfzonde. Zij is dat niet door eigen verdienste. Door een buitengewone genade deelde zij reeds -van te voren- in de verdiensten die Christus naderhand zou verwerven.
Het waarom hiervan is dat Maria waardig moest zijn om de Zoon van God te ontvangen.
In de Schrift is dit dogma nergens expliciet geformuleerd. Impliciet kunnen wij het lezen in Gen. 3,15. Als wij deze tekst vertalen naar het origineel: "vijandschap sticht ik tussen u en de vrouw, tussen uw zaad en het hare: Het (zaad van de vrouw) zal uw kop bedreigen en gij zijn hiel". In de Apocalyps (12,9) wordt duidelijk dat deze slang de Satan is en dat Maria de vrouw is die bedoeld wordt in Gen. 3,15.
In deze tekst hebben enkele kerkvaders (o.a. Ireneüs, Epifanius, Leo de Grote) dan ook als de volle (bovennatuurlijke) betekenis gezien: Jezus is het zaad en Maria is de vrouw. De overwinning van de vrouw uit de Apocalyps (= Maria) zou niet volmaakt zijn als zij onder de erfzonde (en zo onder de macht van de duivel) zou gestaan hebben. Ook de woorden van de engel tot Maria: "Verheug u, Begenadigde" (Lc. 1,28) en de woorden van haar nicht Elisabeth: "Gij zijt gezegend onder de vrouwen en gezegend is de vrucht van uw schoot" (Lc. 1,42) suggeren dat. In de laatste tekst staat Maria's zegening parallel met de zegening van haar Zoon het kan suggereren dat zij vrij was van de erfzonde.
De kerkvaders leren niet expliciet dat Maria zonder zonde ontvangen is. Toch vinden wij deze leer impliciet in twee thema's die voortdurend voorkomen in hun werken.
- 1. Zij leren de absolute zuiverheid en heiligheid van Maria. St. Augustinus zegt bv. dat alle mensen zichzelf als zondaars moeten beschouwen "behalve de heilige maagd Maria, die ik terwille van de liefde Gods buiten beschouwing wil laten, als wij spreken over zonde". (De natura et gratia 36,42).*2. Zij spreken over Maria als de tweede Eva. Zoals Eva, nog vrij van de zonde kon kiezen voor of tegen God en helaas in naam van de hele mensheid voor het verkeerde koos zo heeft Maria later als tweede Eva, vrij van zonde, in naam van ons allen voor het Heil gekozen.
Deze opvattingen van de kerkvaders werden door het Christenvolk altijd gedeeld en kregen vorm in de Mariaverering. Maria is onze zus in de hemel, onze moeder, voorbeeld en voorspreekster.
Hier zij nog opgemerkt dat de verschijningen te Lourdes in 1858 (4 jaar na de dogma-verklaring) dit dogma onderstreept hebben. Daar maakte Maria zich bekend als "de Onbevlekte Ontvangenis".
Doopvieringen:
De gezamenlijke doopvieringen voor de volgende maanden zijn, telkens op zondag: 8 december, 12 januari, 9 februari, 9 maart en 13 april om 14:00 uur in de St. Augustinuskerk en om 15:00 uur in de St. Jozefkerk. De gezamenlijke voorbereidingen zijn, telkens op dinsdag: 3 december, 7 januari, 4 februari, 4 maart en 1 april om 20:00 uur in Parochiezaal, Bandkeramiekersstraat 2, Elsloo. Opgave bij de pastoor of via onze website.
Wij condoleren de families van hen die gestorven zijn:
In Elsloo: Eddy Grouwels (72 j), Pieter de Hoogstraat 7.
|