- Geschiedenis St. Augustinuskerk
- Glas-in-lood St. Augustinuskerk
- Hoofdaltaar St. Augustinuskerk
- Inventaris St. Augustinuskerk
- Inventaris buiten St. Augustinukerk
- Inventaris klein St. Augustinuskerk
- Kapellen St. Augustinuskerk
- Klokken St. Augustinuskerk
- Orgels St. Augustinuskerk
- St. Augustinuskerk
- St. Augustinuskerk binnen
- St. Augustinuskerk buiten (na restauratie)
- St. Augustinuskerk buiten (voor restauratie 2015)
Altaarrelikwie St. Augustinuskerk (1779)
| |||||
1 Relikwiehouders uit St. Augustinusaltaar 17791.1 VoorgeschiedenisDe twee loden bussen hieronder waren in opslag in de Mariakerk. Het enige wate wij ervan wisten was dat ze waarschijnlijk afkomstig waren uit de St. Augustinuskerk en dat ze in de jaren 1980er jaren opengebroken waren en dat de zegels verwijderd waren door een malafide koster. Vervolgens zijn ze ter bewaring in deze houten houder met acryl deksel geplaatst (7,5 x 10 (hoog) x 35 cm) en in de kluis bewaard. In feite had niemand -zoals dat ook hoort- er ooit in gekeken. |
|||||
Samen met een hele reeks altaarstenen, die uit kerken en kloosters van buiten Elsloo afkomstig zijn en waarvan de oorsprong onbekend is hadden wij in juli 2024 deze reliekbussen toevertrouwd aan de "custos reliquiarium", de priester die in opdracht van het bisdom toezicht houdt op de relieken en hun bewaring. 1.2 Twee reliekbussen1.2.1 De kleine busBusje 1 (hoogte incl. deksel 5 cm, Ø 5 cm houdende niet geïdentificeerde beenderresten, stukje textiel met gouden, groene en rode draden en een in een papieren strook gewikkeld beenderreliek met opschrift ex ossibus S.S.M.M. Desiderii et Sustinii, (uit het gebeente van de heilige martelaren Desiderius en Sustinius) voorzien van een bisschoppelijk lakzegel met tekst IN FIDE FORTIS (Sterk door het geloof) Cf. 1 Pe 5,9. | |||||
1.2.2 De grote busBusje 2 (hoogte incl. deksel 6 cm, Ø 5 cm houdende beenderresten in glazen houdertje. Ingesloten een strookje perkament (11 x 6,5 cm.) met de tekst:
Toelichting:
| |||||
1.3 Behorend tot twee altaren?Het is opmerkelijk dat op het kleine briefje bij het gebeente in de kleine bus andere namen van martelaren staan dan op die van de grote bus. 2 De huidige plaatsHet was en is de bedoeling om deze relikwieën een waardige plaats te geven in de huidige St. Augustinuskerk. In eerste instantie werd gedacht aan het hoofdaltaar. De constructie van dit altaar, zonder holle ruimte, maakt dat echter vrijwel onmogelijk, daarom is besloten om ze in het altaar van de Mariakapel, achter in de kerk te plaatsen. | |||||
3 Achtergrond: altaarrelikwieënIn de eerste eeuwen van het Christendom is het gebruik ontstaan om op de sterfdag van een martelaar (lees: geboortedag voor de hemel) op zijn/haar/hun graf de Eucharistie te vieren, tenminste als dit bekend en toegankelijk was. Christenen hechtten er waarde aan om het stoffelijk overschot van een martelaar -een instrument van Gods genade toen hij nog leefde- een waardige begraafplaats te geven en hun gedachtenis te vieren. 3.1 Stenen altaarDeze martelarenverering kreeg een logisch vervolg, vanaf de vierde eeuw toen het Christendom vrij werd en kerken en altaren kon bouwen, in het gebruik om in elk vast stenen altaar relieken van martelaren te plaatsen. 3.2 Houten altaarIn een (permanent) houten altaar wordt normaliter een altaarsteen geplaatst, met daarin ook weer een relikwie van een of meerdere martelaren. De reliek wordt ingemetseld in deze steem in het zogenaamde graf. Dit zogenaamde graf is meestal vrij klein met een dekplaat van bv 10 x 5 cm. Zowel een volledig stenen altaarblad als een altaarsteen hebben, volgens oud gebruik, normaliter 5 kruisjes. (De vijf wonden van Christus). |