Maria Tenhemelopneming: verschil tussen versies
(32 tussenliggende versies door 2 gebruikers niet weergegeven) | |||
Regel 1: | Regel 1: | ||
− | {|width=800px | + | {|width=800px cellpadding=10 border=0 |
− | |colspan=2|{{Menukop Feest}} | + | |colspan=2|{{Menukop Feest}} |
− | |||
|- | |- | ||
− | | | + | |valign=top|<br><br> |
{|width=250px cellpadding=6 | {|width=250px cellpadding=6 | ||
− | |||
{{#slideshow: | {{#slideshow: | ||
− | <div>[[image:AK_rozenkrans_glorie4.JPG| | + | <div>[[image:AK_rozenkrans_glorie4.JPG|frameless|none|250px|Maria wordt in de hemel opgenomen, [[Kapellen St. Augustinuskerk#Muurschilderingen|St. Augustinuskerk]]]]</div> |
− | <div>[[image:AK_glas_mariakapel2655.JPG| | + | <div>[[image:AK_glas_mariakapel2655.JPG|frameless|none|250px|Maria tenhemelopneming, [[Glas-in-lood St. Augustinuskerk]]]]</div> |
− | <div>[[image:MK_Noord_B4.JPG| | + | <div>[[image:MK_Noord_B4.JPG|frameless|none|250px|Maria tenhemelopneming, [[Glas-in-lood Mariakerk]]]]</div> |
− | <div>[[image:AK_Hfam_doek01.JPG| | + | <div>[[image:AK_Hfam_doek01.JPG|frameless|none|250px|Maria tenhemelopneming, [[Inventaris St. Augustinuskerk#Zijaltaar (H. Familie)|St. Augustinuskerk]]]]</div> |
− | |id=slides2 refresh=10000 transition= | + | |id=slides2 refresh=10000 transition=blindDown transitiontime=1300 sequence=forward hpos=top vpos=top |
}} | }} | ||
|} | |} | ||
|align=justify valign=top| | |align=justify valign=top| | ||
==Betekenis== | ==Betekenis== | ||
− | Op 15 augustus vieren wij het hoogfeest van Maria-ten-Hemelopneming. Op die dag viert de Kerk dat de moeder van de Heer die het dichtst bij de Heer stond tijdens zijn verblijf hier op aarde met ziel en lichaam bij God werd opgenomen. Daarmee | + | Op 15 augustus vieren wij het hoogfeest van Maria-ten-Hemelopneming. Op die dag viert de Kerk dat de moeder van de Heer, de mens die het dichtst bij de Heer stond tijdens zijn verblijf hier op aarde, na dit leven met ziel en lichaam bij God werd opgenomen. Daarmee is zij de eerste die deelt in de volheid van de verlossing die haar Zoon ons is komen brengen. |
− | Wij kunnen haar hulp, voorspraak en bescherming inroepen. | + | Wij kunnen haar hulp, voorspraak en bescherming inroepen.<br> |
− | Alhoewel Maria bij het bezoek van de engel | + | Maria is het die God heeft uitgekozen om de moeder van Zijn Zoon te worden. Tot haar werd de vraag gericht of zij zich helemaal aan God wilde geven, of zij Zijn Zoon wilde dragen. |
+ | Alhoewel Maria bij het bezoek van de engel niet wist welke consequenties het voor haar zou hebben zei ze vol vertrouwen: "<i>Mij geschiede naar Uw Woord!</i>" Zij liet daarmee alles aan God over, intuïtief wetend dat dit zeker niet zonder lijden zou gaan. Zo heeft zij als eerste van alle mensen in alle vrijheid en edelmoedigheid "<i>ja</i>" gezegd op het aanbod van eeuwig heil dat God ons deed in Christus. | ||
God koos haar uit, een maagd, die Hij behoedde voor de erfzonde omdat voor de geboorte van Zijn Zoon alleen het beste goed genoeg was. En omdat alleen iemand die helemaal puur was en niet gehinderd door welke verkeerde bedoeling dan ook in naam van de mensheid volmondig "<i>ja</i>" (of nee) kon zeggen op Gods nieuwe heilsaanbod. | God koos haar uit, een maagd, die Hij behoedde voor de erfzonde omdat voor de geboorte van Zijn Zoon alleen het beste goed genoeg was. En omdat alleen iemand die helemaal puur was en niet gehinderd door welke verkeerde bedoeling dan ook in naam van de mensheid volmondig "<i>ja</i>" (of nee) kon zeggen op Gods nieuwe heilsaanbod. | ||
Maria die als eerste bij Zijn menswording betrokken was, is ook de eerste die al deelt in de vruchten van de verlossing van haar Zoon. Zij is de eerste die reeds met ziel en lichaam in de hemel is opgenomen. Wij allen hopen daar eens met haar te zijn op de dag als de Heer zal wederkeren om te oordelen over levenden en doden. | Maria die als eerste bij Zijn menswording betrokken was, is ook de eerste die al deelt in de vruchten van de verlossing van haar Zoon. Zij is de eerste die reeds met ziel en lichaam in de hemel is opgenomen. Wij allen hopen daar eens met haar te zijn op de dag als de Heer zal wederkeren om te oordelen over levenden en doden. | ||
|- | |- | ||
− | |valign=top|[[file:Kroetwusj01.JPG| | + | |valign=top|<br><br> |
+ | [[file:Kroetwusj01.JPG|frameless|left|250px|"Kroetwusj"]] | ||
|align=justify valign=top| | |align=justify valign=top| | ||
− | |||
==Kroetwusj== | ==Kroetwusj== | ||
− | Op | + | Op Maria-ten-Hemelopneming worden in onze parochie, zoals gebruikelijk is in onze streek, in alle H. Missen de boeketten veldkruiden (de zogenaamde ''Kroetwusj)'' gezegend. De kruidenwijding op dit feest is een oud gebruik. De oorsprong schijnt een “veelzeggend” verhaal of legende te zijn.<br> |
Katholieken en vele andere christenen geloven immers dat Maria, de Moeder van Jezus, die als eerste deel kreeg aan de verlossing, ook als eerste deel kreeg aan de volheid van de verlossing en dat haar lichaam niet onderworpen werd aan het bederf van de dood. Wij geloven in de opstanding van het lichaam.<br> | Katholieken en vele andere christenen geloven immers dat Maria, de Moeder van Jezus, die als eerste deel kreeg aan de verlossing, ook als eerste deel kreeg aan de volheid van de verlossing en dat haar lichaam niet onderworpen werd aan het bederf van de dood. Wij geloven in de opstanding van het lichaam.<br> | ||
<blockquote>Het verhaal komt erop neer dat een aantal mensen die twijfelden aan de tenhemelopneming van Maria op zoek gingen naar het graf om haar stoffelijke resten te vinden. Zo zou het verhaal dat Maria na haar dood met ziel en lichaam ten hemel was opgenomen, definitief ontzenuwd zijn. Deze mensen vonden het graf van Maria en openden het. En wat vonden zij? Geen as of beenderen, maar wel welriekende kruiden en bloemen!</blockquote> | <blockquote>Het verhaal komt erop neer dat een aantal mensen die twijfelden aan de tenhemelopneming van Maria op zoek gingen naar het graf om haar stoffelijke resten te vinden. Zo zou het verhaal dat Maria na haar dood met ziel en lichaam ten hemel was opgenomen, definitief ontzenuwd zijn. Deze mensen vonden het graf van Maria en openden het. En wat vonden zij? Geen as of beenderen, maar wel welriekende kruiden en bloemen!</blockquote> | ||
− | Zeker, het is maar een legende. Maar de kern van waarheid die erin zit is dat Maria, de Moeder van Jezus in de hemel is opgenomen. Maria's verheerlijking heeft alles te maken met de verlossing door Christus. Het laat zien wat is weggelegd voor allen die Jezus, haar Zoon, volgen: eeuwige leven, dwars door de dood heen en geen eeuwig bederf. Hen wacht de volheid of overvloed van leven zoals die spreekt uit een overvloed van welriekende en geurige kruiden en bloemen. Vandaar het plaatselijke gebruik | + | Zeker, het is maar een legende. Maar de kern van waarheid die erin zit is dat Maria, de Moeder van Jezus in de hemel is opgenomen. Maria's verheerlijking heeft alles te maken met de verlossing door Christus. Het laat zien wat is weggelegd voor allen die Jezus, haar Zoon, volgen: eeuwige leven, dwars door de dood heen en geen eeuwig bederf. Hen wacht de volheid of overvloed van leven zoals die spreekt uit een overvloed van welriekende en geurige kruiden en bloemen. Vandaar het plaatselijke gebruik om op deze dag een boeket veldkruiden, in onze streek ''Kroetwusj'' genaamd, te [[zegeningen|zegenen]]. Het gebruik is beslist geen wezenlijk onderdeel van ons geloof, maar een aardigheid die verwijst naar Maria en haar zorg voor ons, die onze toevlucht tot haar nemen.<br><br> |
De samenstelling van dit boeket is plaatselijk zeer verschillend.<br> | De samenstelling van dit boeket is plaatselijk zeer verschillend.<br> | ||
|- | |- | ||
− | |valign=top|[[file:Kroetwusj02.JPG| | + | |valign=top|[[file:Kroetwusj02.JPG|frameless|left|250px|"Kroetwusje" in een mand in de [[Mariakerk]] (2012)]] |
|align=center valign=top| | |align=center valign=top| | ||
{|{{Stijl lichtgrijs}} | {|{{Stijl lichtgrijs}} | ||
− | | | + | |in onze parochie is het:<br> |
* (hazel)notenblad | * (hazel)notenblad | ||
* bijvoet (alsem) | * bijvoet (alsem) |
Huidige versie van 11 nov 2024 om 10:00
BetekenisOp 15 augustus vieren wij het hoogfeest van Maria-ten-Hemelopneming. Op die dag viert de Kerk dat de moeder van de Heer, de mens die het dichtst bij de Heer stond tijdens zijn verblijf hier op aarde, na dit leven met ziel en lichaam bij God werd opgenomen. Daarmee is zij de eerste die deelt in de volheid van de verlossing die haar Zoon ons is komen brengen.
Wij kunnen haar hulp, voorspraak en bescherming inroepen. | ||
KroetwusjOp Maria-ten-Hemelopneming worden in onze parochie, zoals gebruikelijk is in onze streek, in alle H. Missen de boeketten veldkruiden (de zogenaamde Kroetwusj) gezegend. De kruidenwijding op dit feest is een oud gebruik. De oorsprong schijnt een “veelzeggend” verhaal of legende te zijn.
Zeker, het is maar een legende. Maar de kern van waarheid die erin zit is dat Maria, de Moeder van Jezus in de hemel is opgenomen. Maria's verheerlijking heeft alles te maken met de verlossing door Christus. Het laat zien wat is weggelegd voor allen die Jezus, haar Zoon, volgen: eeuwige leven, dwars door de dood heen en geen eeuwig bederf. Hen wacht de volheid of overvloed van leven zoals die spreekt uit een overvloed van welriekende en geurige kruiden en bloemen. Vandaar het plaatselijke gebruik om op deze dag een boeket veldkruiden, in onze streek Kroetwusj genaamd, te zegenen. Het gebruik is beslist geen wezenlijk onderdeel van ons geloof, maar een aardigheid die verwijst naar Maria en haar zorg voor ons, die onze toevlucht tot haar nemen. | ||
|