Maria Tenhemelopneming: verschil tussen versies
Regel 34: | Regel 34: | ||
|align=center valign=top| | |align=center valign=top| | ||
{|{{Stijl lichtgrijs}} | {|{{Stijl lichtgrijs}} | ||
− | | | + | |in onze parochie is het:<br> |
* (hazel)notenblad | * (hazel)notenblad | ||
* bijvoet (alsem) | * bijvoet (alsem) |
Versie van 12 aug 2024 12:59
BetekenisOp 15 augustus vieren wij het hoogfeest van Maria-ten-Hemelopneming. Op die dag viert de Kerk dat de moeder van de Heer, de mens die het dichtst bij de Heer stond tijdens zijn verblijf hier op aarde, na dit leven met ziel en lichaam bij God werd opgenomen. Daarmee is zij de eerste die deelt in de volheid van de verlossing die haar Zoon ons is komen brengen.
Wij kunnen haar hulp, voorspraak en bescherming inroepen. | ||
KroetwusjOp Maria-ten-Hemelopneming worden in onze parochie, zoals gebruikelijk is in onze streek, in alle H. Missen de boeketten veldkruiden (de zogenaamde Kroetwusj) gezegend. De kruidenwijding op dit feest is een oud gebruik. De oorsprong schijnt een “veelzeggend” verhaal of legende te zijn.
Zeker, het is maar een legende. Maar de kern van waarheid die erin zit is dat Maria, de Moeder van Jezus in de hemel is opgenomen. Maria's verheerlijking heeft alles te maken met de verlossing door Christus. Het laat zien wat is weggelegd voor allen die Jezus, haar Zoon, volgen: eeuwige leven, dwars door de dood heen en geen eeuwig bederf. Hen wacht de volheid of overvloed van leven zoals die spreekt uit een overvloed van welriekende en geurige kruiden en bloemen. Vandaar het plaatselijke gebruik om op deze dag een boeket veldkruiden, in onze streek Kroetwusj genaamd, te zegenen. Het gebruik is beslist geen wezenlijk onderdeel van ons geloof, maar een aardigheid die verwijst naar Maria en haar zorg voor ons, die onze toevlucht tot haar nemen. | ||
|