- Altaarrelikwie St. Augustinuskerk (1779)
- Geschiedenis St. Augustinuskerk
- Glas-in-lood St. Augustinuskerk
- Hoofdaltaar St. Augustinuskerk
- Inventaris buiten St. Augustinukerk
- Inventaris klein St. Augustinuskerk
- Kapellen St. Augustinuskerk
- Klokken St. Augustinuskerk
- Orgels St. Augustinuskerk
- St. Augustinuskerk
- St. Augustinuskerk binnen
- St. Augustinuskerk buiten (na restauratie)
- St. Augustinuskerk buiten (voor restauratie 2015)
Inventaris St. Augustinuskerk: verschil tussen versies
(25 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven) | |||
Regel 19: | Regel 19: | ||
|} | |} | ||
− | == Oksaal en toren == | + | == Oksaal en toren== |
===Schilderijen op oksaal=== | ===Schilderijen op oksaal=== | ||
{|width=600px cellspacing=5 cellpadding=5 | {|width=600px cellspacing=5 cellpadding=5 | ||
Regel 26: | Regel 26: | ||
|- | |- | ||
|valign="top" align=justify| | |valign="top" align=justify| | ||
− | [[H. Nicolaas]] en de [[H. Catharina van Alexandrië]], naast de Madonna met het kind Jezus (naast het orgel). Dit schilderij is afkomstig uit de vorige | + | [[H. Nicolaas]] en de [[H. Catharina van Alexandrië]], naast de Madonna met het kind Jezus (naast het orgel). Dit schilderij is afkomstig uit de [[Geschiedenis St. Augustinuskerk|vorige St. Augustinuskerk]]. Beide heiligen werden vaak samen vereerd, als patroon­heiligen respectievelijk van de reizigers te water en te land. Hierbij mogen we bedenken dat Elsloo toen een zekere welvaart had dankzij de trafiek over de Maas en de overslag van goederen. Het doek behoorde bij het Nicolaasaltaar in de vorige kerk. (150 x 97 cm) |
|valign="top" align=justify| | |valign="top" align=justify| | ||
− | De [[H. Agatha]] was een martelares die enorm vereerd werd in de vroegere Christentijd. Dit schilderij is afkomstig uit de vorige kerk, als altaarschilderij van het altaar van St. Aechten. Het grondstuk "de Weerd" in Meers behoorde in de 15<sup>de</sup> eeuw tot dit altaar. Van de opbrengst van de grond moest wekelijks een H. Mis gelezen worden door een aangestelde priester (rector). Het altaar had een eigen kelk, missaal en misgewaden. ( | + | De [[H. Agatha]] was een martelares die enorm vereerd werd in de vroegere Christentijd. Dit schilderij is afkomstig uit de vorige kerk, als altaarschilderij van het altaar van St. Aechten. Het grondstuk "de Weerd" in Meers behoorde in de 15<sup>de</sup> eeuw tot dit altaar. Van de opbrengst van de grond moest wekelijks een H. Mis gelezen worden door een aangestelde priester (rector). Het altaar had een eigen kelk, missaal en misgewaden. (147 x 96 cm)<br> |
Beide schilderijen komen uit de [[Geschiedenis St. Augustinuskerk|vorige St. Augustinuskerk]] (afgebrand in 1843). | Beide schilderijen komen uit de [[Geschiedenis St. Augustinuskerk|vorige St. Augustinuskerk]] (afgebrand in 1843). | ||
+ | |- | ||
+ | |colspan=2 align=justify| | ||
+ | De altaarrelikwie van een van deze altaren hebben wij in 2024 kunnen identificeren. Wij weten echter niet van welk van de twee altaren deze is. [[Altaarrelikwie St. Augustinuskerk (1779)]] | ||
|} | |} | ||
+ | |||
+ | === [[Klokken St. Augustinuskerk|Klokken]] === | ||
+ | |||
+ | === De [[orgels St. Augustinuskerk|orgels]] === | ||
=== Torenuurwerk === | === Torenuurwerk === | ||
Regel 42: | Regel 49: | ||
In de vitrine van het uurwerk bevinden zich ook de oude sleutels (ca 25 cm) van de kerk. Zij waren bijzonder onpraktisch maar werden gebruikt tot in 1992. | In de vitrine van het uurwerk bevinden zich ook de oude sleutels (ca 25 cm) van de kerk. Zij waren bijzonder onpraktisch maar werden gebruikt tot in 1992. | ||
|} | |} | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
== In de Kerk == | == In de Kerk == | ||
Regel 91: | Regel 94: | ||
|valign="top" |[[file:AK FrXavgroot01.jpg|left|thumb|201px|[[H. Franciscus Xaverius]] (groot)]] | |valign="top" |[[file:AK FrXavgroot01.jpg|left|thumb|201px|[[H. Franciscus Xaverius]] (groot)]] | ||
|- | |- | ||
− | |valign="top" align=justify|[[H. Franciscus Xaverius]], een houten beeldje van vóór 1700. Het beeld is ooit van een nieuwe hand en kruis voorzien. Mogelijk is dit beeld (Xaverius is een heilige Jezuïet) met de [[Inventaris St. Augustinuskerk#Biechtstoelen|biechtstoelen]] meegekomen uit de | + | |valign="top" align=justify|[[H. Franciscus Xaverius]], een houten beeldje van vóór 1700. Het beeld is ooit van een nieuwe hand en kruis voorzien. Mogelijk is dit beeld (Xaverius is een heilige Jezuïet) met de [[Inventaris St. Augustinuskerk#Biechtstoelen|biechtstoelen]] meegekomen uit de Jezuïeten­kerk van Roermond in 1778 (68 cm). |
|valign="top" align=justify|[[H. Augustinus van Hippo|H. Augustinus]], houten beeld 15de eeuw. Heeft een latere verflaag gekregen, die weer verwijderd is. (93 cm) | |valign="top" align=justify|[[H. Augustinus van Hippo|H. Augustinus]], houten beeld 15de eeuw. Heeft een latere verflaag gekregen, die weer verwijderd is. (93 cm) | ||
|valign="top" align=justify|Dit neo-gotieke beeld van de [[H. Franciscus Xaverius]] (gips) is vermoedelijk uit het begin van de 20ste eeuw. (130 cm) | |valign="top" align=justify|Dit neo-gotieke beeld van de [[H. Franciscus Xaverius]] (gips) is vermoedelijk uit het begin van de 20ste eeuw. (130 cm) | ||
Regel 214: | Regel 217: | ||
De vertaling luidt (in schuin het weggevallen gedeelte): Gegeven ter nagedachtenis van graaf de Geloes door zijn echtgenote <i>gravin de Borchgrave, en zijn kinderen. 1838 Duchateau heeft (mij) gemaakt.</i><br> | De vertaling luidt (in schuin het weggevallen gedeelte): Gegeven ter nagedachtenis van graaf de Geloes door zijn echtgenote <i>gravin de Borchgrave, en zijn kinderen. 1838 Duchateau heeft (mij) gemaakt.</i><br> | ||
(Doek: 91x58 cm) | (Doek: 91x58 cm) | ||
− | |valign=top align=justify|Het houten Mariabeeld is uit de 16de of begin 17de eeuw (Mechels). Het is eigenlijk het patroonsbeeld van de [[Mariakerk]] die voluit heet O.L.V. van de vrede des harten. (h. 62 cm) Het heeft van | + | |valign=top align=justify|Het kleine donker houten Mariabeeld is uit de 16de of begin 17de eeuw (Mechels). Het is eigenlijk het patroonsbeeld van de [[Mariakerk]] die voluit heet O.L.V. van de vrede des harten. (h. 62 cm) Het heeft van 1982-2020 in de [[St. Augustinuskerk#Binnenkapel|Mariakapel-binnen]] gestaan. |
|valign=top align=justify|Kruisbeeld 130 cm, houten corpus 75 cm. Gekregen in oktober 2022, aan de stijl te zien uit Val Pusterlengo (Canisei) Italië. | |valign=top align=justify|Kruisbeeld 130 cm, houten corpus 75 cm. Gekregen in oktober 2022, aan de stijl te zien uit Val Pusterlengo (Canisei) Italië. | ||
|} | |} | ||
Regel 224: | Regel 227: | ||
|valign=top|Houten kruisbeeld 106 cm, houten corpus 60 cm. | |valign=top|Houten kruisbeeld 106 cm, houten corpus 60 cm. | ||
|} | |} | ||
− | + | ==Zij-altaren== | |
− | == | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
=== Zijaltaar (H. Familie) === | === Zijaltaar (H. Familie) === | ||
{|width=650px cellpadding=5 | {|width=650px cellpadding=5 | ||
Regel 320: | Regel 235: | ||
|- | |- | ||
|valign="top" |[[file:AK_Hfam_1723.JPG|thumb|250px|left|Houten kruisbeeld]] | |valign="top" |[[file:AK_Hfam_1723.JPG|thumb|250px|left|Houten kruisbeeld]] | ||
− | |valign="top" |[[file:AK_JohdeDoper01.JPG|thumb|250px|left|[[H. Johannes de Doper]] (1921)]] | + | |valign="top" |[[file:AK_JohdeDoper01.JPG|thumb|250px|left|[[H. Johannes de Doper]] (1921)<ref>zie 'Heemkundesnippers', 31{{sc}}</ref>]] |
|- | |- | ||
|valign="top" colspan=3 align=justify|Zijaltaar: het vroegere Maria- of [[HH. Anna en Joachim|St. Anna]]-altaar, zoals het opschrift “Sancta Maria, ora pro nobis” aangeeft. Het altaar is zoals de andere altaren in classicistische barok. Lodewijk XVI-voetstuk. Het is samen met het andere zijaltaar afkomstig uit de Munsterkerk te Roermond (ca. 1850). Het schilderij stelt [[Maria Tenhemelopneming|Maria-ten-hemelopneming]] en is gerestaureerd in 2001. Het beeldje geheel boven is de [[H. Johannes de Doper]] (1921) en niet de [[H. Rochus]] zoals heel wat werken vermelden. Het houten kruis (corpus 36 cm hoog) is uit het laatste kwart van de 18de eeuw. Het houten beeld van de H. Familie (Jezus, Maria en Jozef) is gemaakt door Fa. J. Thissen en Zn. uit Roermond in 1921. Voor 1965 stond het beeld van Anna-ten-Drieën hier, zoals te zien op oude foto's. Anna-ten-Drieën is naar het andere zij-altaar (andere kant) verplaatst in 1965 toen hier het tabernakel geplaatst werd. Bij de plaatsing van het nieuwe altaar in 1998 is het tabernakel hier vervallen en is de H. Familie hier geplaatst. In de periode 1965-1998 stond het beeld van de H. Familie in de Mariakerk, op een tafeltje op de plaats van de achterste biechtstoel aan de oostzijde. | |valign="top" colspan=3 align=justify|Zijaltaar: het vroegere Maria- of [[HH. Anna en Joachim|St. Anna]]-altaar, zoals het opschrift “Sancta Maria, ora pro nobis” aangeeft. Het altaar is zoals de andere altaren in classicistische barok. Lodewijk XVI-voetstuk. Het is samen met het andere zijaltaar afkomstig uit de Munsterkerk te Roermond (ca. 1850). Het schilderij stelt [[Maria Tenhemelopneming|Maria-ten-hemelopneming]] en is gerestaureerd in 2001. Het beeldje geheel boven is de [[H. Johannes de Doper]] (1921) en niet de [[H. Rochus]] zoals heel wat werken vermelden. Het houten kruis (corpus 36 cm hoog) is uit het laatste kwart van de 18de eeuw. Het houten beeld van de H. Familie (Jezus, Maria en Jozef) is gemaakt door Fa. J. Thissen en Zn. uit Roermond in 1921. Voor 1965 stond het beeld van Anna-ten-Drieën hier, zoals te zien op oude foto's. Anna-ten-Drieën is naar het andere zij-altaar (andere kant) verplaatst in 1965 toen hier het tabernakel geplaatst werd. Bij de plaatsing van het nieuwe altaar in 1998 is het tabernakel hier vervallen en is de H. Familie hier geplaatst. In de periode 1965-1998 stond het beeld van de H. Familie in de Mariakerk, op een tafeltje op de plaats van de achterste biechtstoel aan de oostzijde. | ||
Regel 337: | Regel 252: | ||
|- | |- | ||
|valign="top" colspan=3 align=justify|In dit monumentale barokke zij-altaar staat het beroemde beeld van Anna-ten-Drieën (= Jezus met zijn moeder Maria en zijn grootmoeder Anna). Het eikenhouten beeld is gemaakt omstreeks 1480. Het is het voornaamste werk van de zogenaamde [[Meester van Elsloo]]. De beelden van deze meester bevinden zich m.n. tussen Luik en Venlo, o.a. in Horst, Maaseik, Bocholt, Ellikom, Montfort, Roermond, Thorn en Wylre. Dit beeld is van al deze werken veruit het belangrijkste. Het is uit één blok eikenhout gesneden en meet 129 x 81,5 x 43 cm en weegt 80 kg. De polychromie is niet origineel maar dateert uit 1890 en is van de hand van Willem Houtermans uit Roermond.<Ref> Zie {{sc|Venner}}, 54-55.</ref> Er zit een nog oudere verflaag onder. Het schilderij van de kruisafname (210x160), net zoals het doek in het hoofdaltaar naar voorbeelden van de kruisafname door Rubens geschilderd, draagt het wapen van de schenkster: Adrienne van Rheede de Saesfeld, abdis van het klooster bij de Munsterkerk te Roermond van 1705-1728. De aanwezigheid van dit wapenschild geeft aan dat beide zij-altaren afkomstig zijn uit de Munsterkerk. Ze zijn behalve enkele toevoegingen in 1703-1728 vervaardigd. Het feit dat het altaar ontworpen lijkt te zijn om het Anna-ten-Drieën-beeld in zijn nis te bevatten ondersteunt de overlevering die beweert dat dat beeld uit deze kerk komt.<ref>J.J.M. {{sc|Timmers}}, ''Houten beelden. De houtsculptuur in de Noordelijke Nederlanden tijdens de late middeleeuwen.'' (= ''De schoonheid van ons land'', 5) Amsterdam, Contact, 1949, 40.</ref> Verder onderzoek<ref>Zie: Gerard {{sc|Venner}}, `De Herkomst van het Sint-Anna te Drieën in de parochiekerk te Elsloo: een reconstructie van de geschiedenis van een referentiebeeld`, in: Famke {{sc|Peters}} (ed.), <i>A Masterly Hand. Interdisciplinary Research on the Late-Medieval Sculptor(s) Master of Elsloo in an International Perspectice</i>, Brussel, KIK, 2013, 48-63.<br>Een uitgebreide technische beschrijving is daarin te vinden: Arnold {{sc|Truyen}}, 'Technical Study of the St Anne the Virgin and Child in Elsloo and Some Other Sculptures Asscociated with the Master of Elsloo', ibid. 218-227.</ref> heeft geleerd dat dit beeld samen met de beide zij-altaren en het [[Inventaris St. Augustinuskerk#Beelden, westwand|Barbarabeeld]] inderdaad afkomstig is van de Munsterabdij in Roermond. Daar werden zij in 1849-1850 gekocht door het kerkbestuur van Elsloo. Kennelijk was de link naar Roermond die van Leonard Muyrers, metselaar en aannemer uit Roermond die in 1848 met de bouw van de St. Augustinuskerk bezig was.<br> | |valign="top" colspan=3 align=justify|In dit monumentale barokke zij-altaar staat het beroemde beeld van Anna-ten-Drieën (= Jezus met zijn moeder Maria en zijn grootmoeder Anna). Het eikenhouten beeld is gemaakt omstreeks 1480. Het is het voornaamste werk van de zogenaamde [[Meester van Elsloo]]. De beelden van deze meester bevinden zich m.n. tussen Luik en Venlo, o.a. in Horst, Maaseik, Bocholt, Ellikom, Montfort, Roermond, Thorn en Wylre. Dit beeld is van al deze werken veruit het belangrijkste. Het is uit één blok eikenhout gesneden en meet 129 x 81,5 x 43 cm en weegt 80 kg. De polychromie is niet origineel maar dateert uit 1890 en is van de hand van Willem Houtermans uit Roermond.<Ref> Zie {{sc|Venner}}, 54-55.</ref> Er zit een nog oudere verflaag onder. Het schilderij van de kruisafname (210x160), net zoals het doek in het hoofdaltaar naar voorbeelden van de kruisafname door Rubens geschilderd, draagt het wapen van de schenkster: Adrienne van Rheede de Saesfeld, abdis van het klooster bij de Munsterkerk te Roermond van 1705-1728. De aanwezigheid van dit wapenschild geeft aan dat beide zij-altaren afkomstig zijn uit de Munsterkerk. Ze zijn behalve enkele toevoegingen in 1703-1728 vervaardigd. Het feit dat het altaar ontworpen lijkt te zijn om het Anna-ten-Drieën-beeld in zijn nis te bevatten ondersteunt de overlevering die beweert dat dat beeld uit deze kerk komt.<ref>J.J.M. {{sc|Timmers}}, ''Houten beelden. De houtsculptuur in de Noordelijke Nederlanden tijdens de late middeleeuwen.'' (= ''De schoonheid van ons land'', 5) Amsterdam, Contact, 1949, 40.</ref> Verder onderzoek<ref>Zie: Gerard {{sc|Venner}}, `De Herkomst van het Sint-Anna te Drieën in de parochiekerk te Elsloo: een reconstructie van de geschiedenis van een referentiebeeld`, in: Famke {{sc|Peters}} (ed.), <i>A Masterly Hand. Interdisciplinary Research on the Late-Medieval Sculptor(s) Master of Elsloo in an International Perspectice</i>, Brussel, KIK, 2013, 48-63.<br>Een uitgebreide technische beschrijving is daarin te vinden: Arnold {{sc|Truyen}}, 'Technical Study of the St Anne the Virgin and Child in Elsloo and Some Other Sculptures Asscociated with the Master of Elsloo', ibid. 218-227.</ref> heeft geleerd dat dit beeld samen met de beide zij-altaren en het [[Inventaris St. Augustinuskerk#Beelden, westwand|Barbarabeeld]] inderdaad afkomstig is van de Munsterabdij in Roermond. Daar werden zij in 1849-1850 gekocht door het kerkbestuur van Elsloo. Kennelijk was de link naar Roermond die van Leonard Muyrers, metselaar en aannemer uit Roermond die in 1848 met de bouw van de St. Augustinuskerk bezig was.<br> | ||
− | Het beeldje geheel boven is de [[HH. Anna en Joachim|H. Joachim]], de vader van Maria (1921). Het doek is in 2001 gerestaureerd. Houten kruis met corpus, 19de eeuws (56 cm). | + | Het beeldje geheel boven is de [[HH. Anna en Joachim|H. Joachim]], de vader van Maria (1921).<ref>zie 'Heemkundesnippers', 31{{sc}}</ref> Het doek is in 2001 gerestaureerd. Houten kruis met corpus, 19de eeuws (56 cm). |
|} | |} | ||
Huidige versie van 12 nov 2024 om 09:29
|